SREDNJA MJEŠOVITA SKUPINA
Petogodišnje dijete je stabilno, pouzdano, dobro adaptirano. Dijete je konačno u nekoj mirnoj fazi i s njime se može sve dogovoriti. Najveći napredak u ovom periodu se može vidjeti u spoznajnom razvoju. Dijete ima mnogo više interesa o svijetu oko sebe, mnogo više razumije uzročnosti te s toga postaje mali istraživač.
Napredak se vidi i u socijalnom razvoju i to tako što djeca uživaju u igrama s prijateljima, drže se dogovora i sl.
No, s krajem pete godine, ponovno se javlja burna faza u kojoj je dijete emocionalno burno, ne podnosi da je netko bolji od njega. Također, dijete ne voli da ga se kritizira, a ne voli niti priznati krivicu. Iako se čini da je petogodišnjak postao trogodišnjak, ova razlika će brzo nestati.
Značajke razvoja djeteta od 5 do 6 godina
Tjelesni razvoj
Stoji na jednoj nozi 8-10 sekundi, zatvorenih očiju
Objema rukama hvata loptu iz različitih visina
Koristi iglu i konac, alate – ako mu se pokaže
Izrezuje jednostavne oblike škarama
Crta čovjeka (glava s detaljima, ruke, noge,trup)
Usavršava složene motoričke vještine (kolut naprije, sanjke, koturaljke)
Spoznajni razvoj
Istražuje okolinu, nova svojstva i funkcije predmeta te uviđa sličnosti i razlike
Usmjerava i zadržava pažnju na ono što ga zanima
Grupira predmete po nekom svojstvu
Sigurno razlikuje osnovne boje, te crno i bijelo
Razlikuje i imenuje oblike: kvadrat, kocka,trokut
Izdvaja predmete koji ne pripadaju po obliku
Usporenuje veličine: malo-manje; veliko-veće; kratko-kraće; dugo-duže
Uz pravilno pokazivanje broji od 4 do 12 elemenata i pokazuje interes za brojke
Razvijena mnemonička strategiju – pamćenje ponavljanjem
Razlikuje danas i sutra
Počinje usvajati godišnja doba
Shvaća da je smrt konačna, ali ne i da je neizbježna svima
Govorni razvoj
Artikulira sve glasove
Primjećuje koji je početni, koji završni glas u riječi
Prepričava priče, uz glavni doganaj daje i detalje
Koristi izraze pristojnosti, kao: molim, hvala,oprostite … te pozdrave
Rabi apstraktne riječi, ali ne razumije značenje
Zamjećuje greške u govoru drugih
Socijalno – emocionalni razvoj
Boji se nesretnih slučajeva, bolesti, maraka, imaginarnih bića
Reagira ljutnjom najčešće zbog vrijeđanja ponosa
Manje je direktne agresije a više indirektnih oblika (psovanje, ruganje, podsmjehivanje i slično)
Može kontrolirati vlastito ponašanje koristeći internalizirani, samoupravljeni govor
Laže da bi se zaštitio od neuspjeha
Potpuno se samostalno svlači i oblači
Samostalno pere ruke, lice, zube, tijelo
Zna da ne može promijeniti svoj spol
Kakvi uvjeti trebaju djetetu da se zdravo razvija?
Osiguravanje osjećaja aktivnosti i kompetentnosti
Spomenuto je da djeca ove dobi mnogo istražuju. Obzirom da ona i puno toga mogu, važno je omogućiti im da sami sudjeluju u aktivnostima u kojima će biti uspješno. Dobro je djetetu i dati povratnu informaciju o uspješnosti izvršenja nekog zadatka. Npr. „Vidiš, kad polako i oprezno zabijaš čavao, napraviš to puno bolje.“ Djetetu treba omogućiti da se osjeća uspješno, ali i da gradi realnu sliku o sebi. Stoga je dobro da ga se uspoređuje sa samim sobom i ulaganjem vlastitog truda.
Osiguravanje intelektualnog razvoja
Dijete prelazi u fazu konkretnih operacija te je važno pomoći mu da lakše shvati ono što predosjeća, a ne razumije. Dobro je s djetetom igrati igre u kojim će se moći stavljati u tuđi položaj, razgovarati o tome što bi ono napravilo u nekoj situaciji i sl. Dijete će postavljati pitanja o mnogim osobitostima i odnosima u prirodi te je važno da na ta pitanja dobije odgovor. Dijete pokazuje interes za razna klasificiranja pa mu se može verbalnim objašnjavanjem ukazati na načine grupiranja po bitnim sličnostima (npr. „Sada ćemo pospremiti drvene igračke posebno, a posebno igračke koje su mekane“).
Govorno komuniciranje djeteta
Djetetu je potrebna govorno bogata sredina, što uključuje komuniciranje s vršnjacima i odraslima, pravilan govorni model te izloženost pisanim sadržajima. Kroz komunikaciju s ljudima, dijete će učiti prilagođavati svoj stil komuniciranja, učiti će pravilno formirati rečenice i koristiti nove riječi u odgovarajućem kontekstu. Stjecanje navika čitanja priča pomoći će mu u lakšem prihvaćanju aktivnosti koje će slijediti u narendnoj godini kada slijedi priprema za školu. Priče dijete može prepričavati, nastaviti pričati od kuda ga se traži, uočavati nelogičnosti u priči, izmišljati svoje priče i kraj u poznatima.