SREDNJA MJEŠOVITA SKUPINA

Petogodišnje dijete je stabilno, pouzdano, dobro adaptirano. Dijete je konačno u nekoj mirnoj fazi i s njime se može sve dogovoriti. Najveći napredak u ovom periodu se može vidjeti u spoznajnom razvoju. Dijete ima mnogo više interesa o svijetu oko sebe, mnogo više razumije uzročnosti te s toga postaje mali istraživač.

Napredak se vidi i u socijalnom razvoju i to tako što djeca uživaju u igrama s prijateljima, drže se dogovora i sl.

No, s krajem pete godine, ponovno se javlja burna faza u kojoj je dijete emocionalno burno, ne podnosi da je netko bolji od njega. Također, dijete ne voli da ga se kritizira, a ne voli niti priznati krivicu. Iako se čini da je petogodišnjak postao trogodišnjak, ova razlika će brzo nestati.

Značajke razvoja djeteta od 5 do 6 godina

Tjelesni razvoj

  • Stoji na jednoj nozi 8-10 sekundi, zatvorenih očiju

  • Objema rukama hvata loptu iz različitih visina

  • Koristi iglu i konac, alate – ako mu se pokaže

  • Izrezuje jednostavne oblike škarama

  • Crta čovjeka (glava s detaljima, ruke, noge,trup)

  • Usavršava složene motoričke vještine (kolut naprije, sanjke, koturaljke)

Spoznajni razvoj

  • Istražuje okolinu, nova svojstva i funkcije predmeta te uviđa sličnosti i razlike

  • Usmjerava i zadržava pažnju na ono što ga zanima

  • Grupira predmete po nekom svojstvu

  • Sigurno razlikuje osnovne boje, te crno i bijelo

  • Razlikuje i imenuje oblike: kvadrat, kocka,trokut

  • Izdvaja predmete koji ne pripadaju po obliku

  • Usporenuje veličine: malo-manje; veliko-veće; kratko-kraće; dugo-duže

  • Uz pravilno pokazivanje broji od 4 do 12 elemenata i pokazuje interes za brojke

  • Razvijena mnemonička strategiju – pamćenje ponavljanjem

  • Razlikuje danas i sutra

  • Počinje usvajati godišnja doba

  • Shvaća da je smrt konačna, ali ne i da je neizbježna svima

Govorni razvoj

  • Artikulira sve glasove

  • Primjećuje koji je početni, koji završni glas u riječi

  • Prepričava priče, uz glavni doganaj daje i detalje

  • Koristi izraze pristojnosti, kao: molim, hvala,oprostite … te pozdrave

  • Rabi apstraktne riječi, ali ne razumije značenje

  • Zamjećuje greške u govoru drugih

Socijalno – emocionalni razvoj

  • Boji se nesretnih slučajeva, bolesti, maraka, imaginarnih bića

  • Reagira ljutnjom najčešće zbog vrijeđanja ponosa

  • Manje je direktne agresije a više indirektnih oblika (psovanje, ruganje, podsmjehivanje i slično)

  • Može kontrolirati vlastito ponašanje koristeći internalizirani, samoupravljeni govor

  • Laže da bi se zaštitio od neuspjeha

  • Potpuno se samostalno svlači i oblači

  • Samostalno pere ruke, lice, zube, tijelo

  • Zna da ne može promijeniti svoj spol

Kakvi uvjeti trebaju djetetu da se zdravo razvija?

Osiguravanje osjećaja aktivnosti i kompetentnosti

Spomenuto je da djeca ove dobi mnogo istražuju. Obzirom da ona i puno toga mogu, važno je omogućiti im da sami sudjeluju u aktivnostima u kojima će biti uspješno. Dobro je djetetu i dati povratnu informaciju o uspješnosti izvršenja nekog zadatka. Npr. „Vidiš, kad polako i oprezno zabijaš čavao, napraviš to puno bolje.“ Djetetu treba omogućiti da se osjeća uspješno, ali i da gradi realnu sliku o sebi. Stoga je dobro da ga se uspoređuje sa samim sobom i ulaganjem vlastitog truda.

Osiguravanje intelektualnog razvoja

Dijete prelazi u fazu konkretnih operacija te je važno pomoći mu da lakše shvati ono što predosjeća, a ne razumije. Dobro je s djetetom igrati igre u kojim će se moći stavljati u tuđi položaj, razgovarati o tome što bi ono napravilo u nekoj situaciji i sl. Dijete će postavljati pitanja o mnogim osobitostima i odnosima u prirodi te je važno da na ta pitanja dobije odgovor. Dijete pokazuje interes za razna klasificiranja pa mu se može verbalnim objašnjavanjem ukazati na načine grupiranja po bitnim sličnostima (npr. „Sada ćemo pospremiti drvene igračke posebno, a posebno igračke koje su mekane“).

Govorno komuniciranje djeteta

Djetetu je potrebna govorno bogata sredina, što uključuje komuniciranje s vršnjacima i odraslima, pravilan govorni model te izloženost pisanim sadržajima. Kroz komunikaciju s ljudima, dijete će učiti prilagođavati svoj stil komuniciranja, učiti će pravilno formirati rečenice i koristiti nove riječi u odgovarajućem kontekstu. Stjecanje navika čitanja priča pomoći će mu u lakšem prihvaćanju aktivnosti koje će slijediti u narendnoj godini kada slijedi priprema za školu. Priče dijete može prepričavati, nastaviti pričati od kuda ga se traži, uočavati nelogičnosti u priči, izmišljati svoje priče i kraj u poznatima.